Hlavní menu

Hannah Grant podporuje

Daway - Nehas co tě NEPÁLí, cesta k cíli

Cestu z ČR do Dillí, přes severní Indii a jižní Nepál až do Kathmándú jsem si užil jen sám se sebou. A teď, společně s přáteli nás čeká to hlavní - cesta do základního tábora Mt. Everest.

Příprava byla komplikovaná, cesta ke startu náročná a samotná cesta k cíli? Taková...

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
11. 10. 2019 v 8 ráno stojím na letišti s cedulkou v ruce a vyhlížím parťáky na naši expedici. Úspěšně jsme se zkompletovali, ubytovali a vyrazili po městě. Navštívili jsme chrám Pashupatinath a stúpu BoudHANAatH (náhoda? Nemyslím si :-) ). Po procházce nočním Kathmándu jsme se šli vyspat na zítřek do našeho ubytování blízko letiště.

Dvanáctého začala to na co se čekalo.
Zpožděným letem malým vrtulákem jsme se dopravili do Lukly asi v 8:30 a udělali své první himalájské krůčky k budce s prodejcem permitů do Sagarmatha NP (2000,-RS).
Naše první kilometry jsme paradoxně většinou klesali na nadmořské výšce až do Phagdingu (2610 m, 8 km), kde jsme obědvali svůj první horský Dal Bhat. Po obědě jsme přes lesíky po kamenných cestách i visutých mostech zdolávali další km až do vesničky Monjo (2835 m, 5 km). Po aklimatizačním výstupu k místní škole jsme šli na večeři, na sprchu a na kutě.

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
Následujícího dne v 7 ráno jsme se po zaplacení druhého permitu (3000,-RS) pustili do jednoho z nejdelších stoupání. Na oběd jsme došli do známého šerpského městečka Namche Bazaar (3440 m, 5 km). Tady jsme se ubytovali na výbornou. Amazing View Lodge až nahoře vlastní zkušený přesto mladý šerpa (6x zdolal vrchol Mt. Everest) se svojí rodinou. Vyprali jsme si prádlo, vyškrabali se k nejvýše položenému hotelu na světě (Hotel Everest View, 3880 m n. m), dobili jsme přístroje i sebe, dali studenou sprchu a teplou večeři a zaslouženě usnuli.

Po probuzení jsme se přes vědomí vynechaného aklimatizačního dne rozhodli pokračovat dál. Opět jsme postupně klesali až k řece (3205 m), kde jsme poobědvali a zahájili stoupání do 10 km od Namche vzdálené a 3980 m n. m. položené osady Tengboche s dalším "nejvýše položeným", tentokrát chrámem. Ubytko, večeře, standard.

Muly na cestě vystřídaly krávy, stinné porosty jehličnanů vystřídaly slunné pěšiny podél rokle, jen stoupání zůstalo. V Pangboche (4060m n. m., 4 km) jsme byli v 10:30 na polévce, v Dingboche (4410 m n. m., 7 km) na pozdním obědě ve 14:00. Tady už jsem k večeru připnul nohavice ke svým Hannah kraťasům a na noc rozbalil spacák Sherpa 160 toho samého brandu.

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
Kvůli výšce a výše popsaným podmínkám jsme tentokrát aklimatizační den dodrželi. Aspoň jsme si podruhé vyprali a opět dobili všechny baterky. Ty tělesné a duševní výstupem na Nangkartshang Peak (5085 m n. m.). A pak co? Pak večeře u místních, karty a spánek.

Moje nejoblíbenější část treku. Kolem 4500 m n. m. se mi prostě líbilo. Kamenné osady, krávy s chlupama (čili jaci). Ani horko ani zima. Žádné extrémní výškové rozdíly cestou. Ideální. Až do Lobuche (4940 m n. m., 12 km). Tam se to zhorší, se setměním už přichází větší zima, podmínky na guest housech se zhoršují a ceny zvyšují. Masala Tea a dortík za odměnu přišel vhod.

Sedmý den treku už na sobě máme veškeré vrstvy oblečení. Včetně té poslední - větruodolné bundě Hannah. A že byla třeba, se přesvědčíme za pár hodin. Těch pár hodin totiž procházíme mordor, pěšina se v balvanech všech velikostí místy úplně ztrácí. Ledovcová moréna je takřka na dosah. Síly ubývají a jen trochu je doplňuje přestávka na čaj v Gorak Shepu (5193 m n. m., 4 km). S tou se zbavujeme alespoň zátěže. Už jen s "příručákem" jdeme po značce Kala Patthar. Tady přicházejí na řadu naše soupravy. Na vrcholu (5545 m n. m.) této větrné hůrky bychom bez nich, bez čepice, nákrčníku a rukavic určitě nepřežili. Díky sponzore!
Pohled na Everest, okolní osmitisícovky a následná cesta dolů je nám odměnou.

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
Odpoledne si schováváme na EBC. To už naštěstí není tak náročná část a v základním táboře Mt. Everestu (5364 m n. m.) jsme kolem 15:00. Mazlení s ledovcem a focení nám zabere asi půl hodiny a pak se vydáváme zpět do Gorak Shepu.
Pociťuju velkou únavu, možná i výškovou nemoc, zachraňuje to polévka a teplý spacák. V téhle výšce už se ale spí prostě vždycky blbě.

A jsme na sestupu. Krajinu už známe, poznáváme už dokonce i plno spolucestujících a šerpů. Cesta utíká a my začínáme odhazovat vrstvy. V Pheriche (alternativa k Dingboche) na obědě už jsem zase jen v merino triku. Do Tegboche pak spěchám napřed, kvůli ubytování. V 16 hod. naštěstí beru poslední 2 pokoje. U večeře jsme se sešli 3 české party. Pozoruhodné, že?
Říkáme si dobrou.

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
Po ranní prohlídce kláštera už jsme zase na cestě. Za našim kámošem šerpou z Namche jsme kolem poledne. Na oběd a pro uschované věci. Začíná pršet, ale my jdeme dál. Níž a níž až do Ghátu (poslední vesnička před Luklou). Tady to balíme, respektive rozbalujeme. Sprcha, večeře a setkání s mnichy zakončují tento den.

Od letiště v Lukle nás dělí asi 2 hodiny a tak vyrážíme po tibetském chlebu k snídani už v 6 hodin ráno. V 8 už dohadujeme dřívější odlet z tohoto nejnebezpečnějšího a asi nejchaotičtějšího letiště světa. Z důvodu špatného počasí bereme za vděk letem do Ramecchapu odkud se za 4 hodiny jeepem dokodrcáme až do Kathmándu. Tady ještě úspěšně měníme data letenek domů a pak už vysněná obědovečeře s pivkem. A spát.

Celý tento den věnujeme procházkám, nákupům a několika restům. Odpočíváme, loučíme se a těšíme se domů. Všechno se to podařilo. Dovedl jsem výpravu ke svému cíli i zpět. Dokonce dříve než byl plán.
Sen se stal skutečností. Stálo to za to!

Praktické informace k sezoně 2019/2020:

Doprava do hor a z hor: lety z KTM do Lukly operují 4 airolinky za stejné nebo podobné ceny. Jedna cesta 179,- USD.
Nejjednodušší je nákup online přes Yeti Airlines. Letiště nejsou žádný luxus, létá se malými vrtuláky a zpoždění nebo zrušení (kvůli počasí) není žádnou velkou zvláštností. Letenky jsou ale měnitelné.

Výšková nemoc: každý ji ve výšce 5000 m určitě nějak pocítí. Od mírné bolesti hlavy po totální nevolnost. Je dobré stoupat pomalu, hodně pít a dobré je i preventivně brát lék na tuto vysokohorskou problematiku (dostupné v KTM v lékárně, bere se půl tabletky ráno a půl večer). V ČR lze sehnat Diluran.

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí
Ubytování a stravování na treku do EBC: ubytování poskytují jednoduché guest housy nebo taky lodge, které jsou jak ve vesnicích po cestě tak i samostatně stojící. Není mezi nimi delší proluka než hodina chůze. Cena se pohybuje od 100/os. do 1000/pokoj pro tři. Topí se jen v jídelně a cena za teplou sprchu stoupá z výškou od free po 1000,- RS. V každém ubytování se vaří. Většinou je menu všude téměř stejné. Teplé nápoje 80-200,- RS/hrnek (konvice různé velikosti 500 - 1500,- RS). Snídaně, oběd, večeře od 400 do 1000,- RS za porci. Sladkosti a pivo jsou relativně drahé. Čím výše, tím více draze.

Voda: doporučení zní; hodně pij a neplastuj. Voda je dostupná ve studánkách po cestě i v ubytováních ve vodovodu či nádobách. V KTM jsou za pár šupů dostupné jódové purifikační tabletky. 1ks na litr. Nebo na treku i v kapkách.
Pro jednotlivce je dobré mít alespoň 2 litry vody vždy u sebe (2litrové láhve, camel bag atd.). Dá se samozřejmě všude koupit voda balená (100 - 400,- RS), ale proč, že?

Hannah Grant podpořil projekt: Nehas, co tě NEPÁLí

Počasí a vybavení: když přes den svítí slunce je v trekařské sezóně (říjen, listopad, březen, duben) počasí od 2800 m do 4000 m klidně i na triko a kraťasy. Po 15 hod. se objevují mraky a ochlazuje se. S tmou je kolem 0 až 5°C. Od 4000 - 5500 m už je přes den potřeba minimálně teplá mikina, dlouhé kalhoty, čepice, rukavice. Je-li zataženo přijde vhod bunda a vrstva funkčního oblečení. V noci jdou teploty i do mínus 10°C. Pořádné boty, batoh a spacák (i když peřina byla k dispozici úplně všude) jsou podmínkou.

Internet: do Namche free wifi v ubytováních. Od Tengboche až do Gorak Shepu je potřeba Everest link (1 GB za 600,- RS, 10 GB za 2500,- RS)

Naše statistika EBC treku

km celkem: cca 150
výška: nejníže 2468 m, nejvýše 5545 m
teplotní rozpětí: -10°C - +20°C
hodin chůze celkem: cca 70
celkové trvání treku: 10 dní (doporučuji aspoň 2 rezervní dny přidat)