HANNAH. V POHYBU OD ROKU 91. - Magic Peru

Magic Peru
Alpaca.jpg Termální lázně Chivay.jpg Ruční výroba.jpg Plovoucí ostrovy.jpg
Obyvatelé ostrovů.jpg Na tržišti měli široký sortiment.jpg Na jezeře Titicaca.jpg Mumie Juanity, konzervace mrazem ledovce.jpg Morče neboli cuy, místní lahůdka.jpg Matchu pitchu.jpg Matchu pitchu halí mha.jpg Listí z cocy na všechno.jpg Islas Ballestas.jpg Incká pevnost.jpg Holčička z kmene Uru.jpg Cusco - panorama.jpg Bouřící vulkán.jpg Arequipa.jpg Titicaca.jpg

Jak tomu obvykle bývá, cesta za dobrodružstvím je strastiplná a většinou se objeví i nějaký ten problém. Naším prvotním zájmem je teď peruánské letiště v Limě, kde musíme posbírat bagáž, najít úložiště, kde bychom nechali horolezecké vybavení pro další etapu treku a odlehčili batohy. Hned po příletu, jen co vylezeme z haly letiště, vrhnou se na nás všude přítomní taxikáři a cpou nám hotely a služby. I díky tomu ale brzo zjišťujeme, že přespání v hostelu vyjde zhruba stejně jako úschova batohu a je dobrým zvykem, že hotel disponuje i úschovnou batohů a tak se rychle rozhodujeme pro komfort postele před další nocí na letišti. Necháváme se zavést na hotel. Samozřejmě nás obrali už první jízdu, cena se od slíbené liší asi o 20 %, ale máme všeho plný kecky a tak zacálujem a jedem na hostel. Ten usmlouváme pro 12 lidí se snídaní a úschovnou celkem za 90 USD, což na Limu docela ujde. Následuje briskní přebalení, večeře, studená sprcha a 5 hodin spánku, než zas zazvoní budík a povalíme na letiště. Ranní transport volíme pěškobusem, v rámci tréninku. Ráno pokračujeme do slavného Cusca, hlavního města, kdysi slavné Incké říše.

V Cuscu jsme ráno v 7:00. Hned po příletu nás praští do nosu horský vzduch a venku je zima, že by psa nevyhnal.  Však taky leží v 3399 m.n.m! Rozdíl je hned znát a někteří členové výpravy se pěkně zadýchávají. Hned v letištní hale nás taky vítá mega billbord s upozorněním na virus Zika a krom toho i švarná peruánka, která nám ordinuje dle místních zvyků listí cocy pro povzbuzení a urychlení aklimatizace. Na první zkus je docela hořké, ale co bychom pro aklimatizaci neudělali. V Cusco mám již předem zarezervovaný hotel přes portál Booking a tak naštěstí víme, kde budem trávit noc a srovnávat se s časovým posunem. K mému nemilému překvapení však bábinka, co dlí v hostelu, slovo booking nikdy neslyšela a cenovou politiku má nastavenou taky poněkud odlišné, než napovídal portál. Po delším dohadování vyčarovala pár pokojů, navařila nám k tomu maté de coca a bylo vymalováno. Ulice, ve které bydlíme, je relativně slušná. Ovšem některé domy už stojí jen proto, že jsou o sebe navzájem opřeny.

Po cestě kupodivu dlouho neodpočíváme a hned vyrážíme do uliček Cusca nasávat kulturu, vyměnit love za místní měnu, což jsou soles. Aktuální kurz diktuje pro našince, jež měl o peruánské ekonomice poněkud jiné představy cca 7,4 Kč za 1 SOL. Brzy taky zjišťujeme, že vidina super levné dovolené v Peru byla opravdu jen vysněná a neúprosný tlak na výdělek z turismu dorazil i sem. První destinací, do které míříme je Orlí hnízdo! Avšak ne to Hitlerovo, nýbrž incké, v originálním jazyce keču nazývané Saksaywaman. Naprosto úchvatné místo, poskládané z kvádrů o hmotnosti až 130 tun, mezi jejichž spáry neprojde ani žiletka. Stavba je datována archeology až daleko do dob před Inky. Údajně založena kolem roku 1100 příslušníky kultury Killike. Dále pokračujeme na méně impozantní, ale přesto poutavé „Incké“ stavby Tambomachay a Puka Pukara. Pokud chcete navštívit památky v okolí Cusco, počítejte s tím, že je třeba si zakoupit poměrně mastné, všeobjímající vstupné, zvané Boleto turistiko.

Z tohoto uhrančivého města jsme si odskočili na nejnavštěvovanější památku Jižní Ameriky, Machu Picchu. Cestou k ní jsme navštívili město Ollantaytambo, jediné dosud obývané incké město. Chtěli jsme zde navštívit kamenné terasy a pokračovat vlakem pod Machu Picchu, ale protože byl vlak beznadějně vyprodaný a nekřesťansky drahý, nemohli jsme ztrácet čas, terasy museli oželet a pokračovali jsme autem přes 5 hodin do předposlední stanice vlaku pod Machu Picchu s názvem Hidroelectrica, ze které jsme nastoupili na noční, 10 km dlouhý pochod po kolejích do Aguas Calientes. Odtud jsme se druhý den za svítání nechali vyvézt autobusem na slavnou inckou památku. Počasí nám celkem přálo, což zde nebývá pravidlem, protože často bývá celé Machu Picchu v mlžném oparu, a tak jsme fotili a kochali se, co to jen šlo.

Následoval několikahodinový návrat do Cuzca a přesun do města Puno, které leží na březích nejvýše položeného splavného jezera na světě. Na jezeře Titicaca (3812m) jsme podnikli celodenní výlet na lodi s návštěvou plovoucích rákosových ostrovů Los Uros, kterých je na Titicaca kolem čtyřiceti, na ostrově Taquile jsme si udělali malou procházku a zašli na oběd k místním obyvatelům. Přes noc jsme pak cestovali nočním autobusem přes vysoká horská sedla vysoká až 4850m do městečka Chivay, které leží na úpatí jednoho z nejhlubších kaňonů světa, Colca kaňonu. Částí kaňonu jsme si udělali procházku a večer zaskočili kousek za Chivay do lázní La Carela, kde jsme si ohřáli těla ve čtyřicetistupňové vodě.

Další den ráno jsme cestovali do Arequipy, druhého největšího města Peru, ležícího pod sopkou El Misti. Tam jsme si prošli historické centrum s klášterem Santa Catalina, navštívili muzeum s mumií Juanity, jednoho z dětí, které Inkové obětovali na vrcholcích sopek, aby si nakonili bohy, kteří na ně občas chrlili lávu a sopečný popel. Následně jsme se opět přesunuli nočním autobusem do přímořského městečka Pisco, sjeli kousek do přístavu Paracas, odkud jsme jeli lodí prozkoumat záhadný obrazec v písku El Candelabro a krásy Islas Ballesta, kterým se přezdívá „Galapágy chudých“ a žijí zde např. lachtani, tučňáci a hnízdí zde řada ptáků. Při návratu do přístavu jsme zaskočili do místních restaurací a ochutnali výborná jídla připravovaná zejména z mořských plodů.

Tímto mořským výletem prakticky končila první polovina výletu, následoval přesun do Limy a z ní do Huarázu, hlavního města peruánského lezení, ale o tom více v příštím článku. :)

Adéla Bruns

oblékáme repre...

Letem světem

30.01.2017

cestovatelský festival v Plzni...